|
Skala zaawansowaina GoldenSet.pl | zobacz też |
|
|
Zastosowanie skali rakiet GoldenSet.pl
W powszechnym uyciu funkcjonuje kilka skal umiejtnoci tenisowych. Producenci rakiet wasne, ktrymi oznaczaj swoje produkty, istnieje rwnie skala okrelana jako NTRP, ktra funkcjonuje w USA (od 1 do 7). Mnogo skal i rnych oznacze utrudnia graczom dobr waciwej dla siebie rakiety, sytuacj komplikuje rwnie fakt, i coraz wicej rakiet ma wiele zastosowa, ze wzgldu na uniwersalne parametry. Tym samym modelem moe obecnie gra gracz redniozaawansowany jak i zawodnik z top-100 wiatowego rankingu. Aby to uproci - wprowadzilimy ujednolicon skal w GoldenSet.pl - ktra grupuje zarwno elementy skali NTRP jak i oznacze producentw. Przy kadej rakiecie podajemy na jaki zakres umiejtnoci jest ona przeznaczona. Poniej tabela, ktra pozwoli Ci zorientowa si w swoim poziomie i dobra sprzt dostosowany do swoich potrzeb.
Skala GoldenSet.pl
Skala Goldenset |
Umiejtnoci gracza |
Odpowiednik w skali NTRP |
1 |
Osoba pocztkujca, ktra nigdy nie graa w tenisa. |
1.0 |
2 |
Pocztkujcy, ktrego gra ogranicza si jedynie na odbiciu piki w dowolny moliwy sposb. |
1.5 |
3 |
Pocztkujcy+, ktry operuje ju uderzeniami takimi jak forehand, backhand czy wolej - jednak w kadym z tych elementw ma ogromne braki - krtki zamach, z prac stp. Gracz potrafi w podstawowym zakresie obra prawidow pozycj na korcie. |
2.0 |
4 |
Pocztkujcy+. Gracz potraficy zagra forehand w umiarkowanym tempie, problemy z uchwytem backhandowym. Wolej - forehandowy, problemy z wolejem backhandowym. Gracz potrafi zagra skuteczny return, jeeli pika bya wolna. Problemy z prawidowym podrzucaniem piki podczas serwisu. Umiejtno zagrania lobu, ale ze sab kontrol piki. Kiepska umiejtno pokrycia kortu podczas gry. Gracz na tym poziomie potrafi rozegra krtk wymian w wolnym tempie. |
2.5 |
5 |
redniozaawansowany. Dosy pynny forehand z moliwoci nadania kierunku, ale bez cakowitej jego kontroli. Czciowo przygotowany backhand, zazwyczaj poprawnie wykonany przy redniej prdkoci piki. Forehand z woleja zagrywany na og pynnie, backhand wolejowy dalej niepynny, problemy z niskimi pikami. Istnieje ju pewien rytm serwisowy, czciowa konsekwencja w sile serwisu, drugie podanie wyranie wolniejsze ni pierwsze, umiejtno zagrywania czstych returnw. Umiejtno poprawnego lobbowania piek o redniej trudnoci. Umiejtno kontynuowania wymian przy redniej prdkoci piki. |
3.0 |
6 |
redniozaawansowany+. Pewny forehand, z kontrol uderzenia (kierunek, sia) - przy pikach redniej prdkoci, podstawy gry ze spinem. Backhand: moliwo decydowania o kierunku zagrania przy pikach redniej prdkoci, jednake trudne i szybkie piki gracz na tym poziomie odgrywa tylko w defensywny sposb (na przetrwanie). W grze wolejowej gracz potrafi ju poprawnie operowa pod siatk FH i BH, jego praca stp jest poprawna, moliwo dobrej kontroli wolejowych FH i ograniczona kontrola wolejowych BH (gracz na tym poziomie potrafi zagrania wolejowe odegra w kort i rzadko zdarzaj mu si auty). Gracz potrafi odegra wysokie piki z nad gowy, potrafi zagra dropshota i odegra wikszo returnw z drugiego serwisu. Podanie gracza ma duy poziom siy i kontroli oraz zacztki spina. |
3.5 |
7 |
Zaawansowany. Pewny forehand z dobrze dobran si i kierunkiem przy redniej prdkoci pikach + umiejtno dobrego odegrania w trudnej sytuacji. Backhand z pewnym nadaniem kierunku i gbokoci (przy umiarkowanie szybkich pikach), rozwijajcy si spin backhandowy. Dobra gra wolejowa (wystpuj problemy z gbokoci zagra), umiejtno poradzenia sobie z wolejem niezalenie od tego, z ktrej strony ciaa znajduje si pika. Problemy w trafieniem w kort z pik z nad gowy, dua agresywno pod siatk, umiejtno zaobserwowania i wykorzystania saboci przeciwnika. Mocny i dobrze skontrolowany pierwszy i drugi serwis z wyranie zaznaczonym spinem. Problemy z dugimi wymianami spowodowane niecierpliw gr. |
4.0 |
8 |
Zaawansowany+. Forehand: gracz sam wybiera si i kierunek zagra, uywa spina kiedy ma na to ochot, trudniejsze piki s czsto wywalane poza kort, ale gracz zagrywa agresywnie przy umiarkowanie trudnych zagraniach. Backhand: gracz decyduje o kierunku i gbokoci zagra, ale ten element gry zawodzi jeszcze w trudnych sytuacjach, przy rednio trudnych pikach gracz potrafi przyspieszy BH. Bardzo dobra praca ng przy wolejach i moliwo zagrywania zrznicowanych zagra (nawet pod rzd), wystpuje wci problem z prestrzeleniem piki wolejowej. Gracz potrafi zdobywa punkty pik zza gowy. Bardzo mocny serwis przy maej liczbie podwjnych bdw, brak problemw z odgrywaniem skutecznych returnw, jeeli serwis przeciwnika nie by trudny. Gracz na tym poziomie potrafi ju skutecznie maskowa swoje niedoskonaoci, potrafi te opracowa strategi gry w zalenoci od poziomu i stylu gry przeciwnika. |
4.5 |
9 |
Ekspert. Forehand: mocne zagrania z zachowaniem kontroli i spinu. Moliwo zbudowania sobie dominujcej pozycji w wymianie za pomoc forehandu oraz czstego minicia przeciwnika FH. Backhand: agresywny, z dobr kontrol i zrnicowanym spinem. Wikszo woleji zagrywana z dobr si i kontrol, wolej wystpuje take jako zagranie koczce. Serwis poza moc i kontrol charakteryzuje si jeszcze umiejtnoci zagrania tak aby zmaksymalizowa sabo przeciwnika. Returny odgrywane pewnie z zachowaniem siy i kontroli uderzenia. W stylu gry pojawiaj si niesamowite zagrania wzbudzajce podziw widowni oraz koncentracja na najlepszych elementach gry danego zawodnika. Umiejtno tzw. "mdrej gry" - czyli oszczdzania si, koncentracji na najwaniejszych pikach. |
5.0-5.5 |
10 |
Zawodnik. Gracz na poziomie zawodowym, ktry cyklicznie trenuje przygotowujc si do imprez. Zawodnik ma opanowane wszystkie elementy gry, ale eksponuje te zagrania, w ktrych czuje si najmocniejszy. Zawodnik na tym poziomie trenuje indywidualnie ze swoim trenerem i doskonali swoje umiejtnoci wg indywidualnego planu. |
6.0-7.0 |
|